Metoda integracji sensorycznej (SI) stworzona jest dla dzieci mających problemy w uczeniu się oraz trudności z organizacją zachowania. Metoda ta również wspomaga dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami rozwoju, niepełnosprawnościami sprzężonymi takimi jak MPD, Autyzm, Asperger, Zespół Downa.
SI jest procesem neurologicznym, dostarcza mózgowi informacje ze wszystkich zmysłów (wzroku, słuchu, dotyku, smaku, równowagi, ruchu), mózg opracowuje je oraz odpowiada adekwatną reakcją. Integracja sensoryczna kształtuje się już w okresie płodowym dziecka, niestety nie zawsze w sposób prawidłowy.
Przyjdź do nas jeśli Twoje dziecko ma:
- nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt małą wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności
- problem z koordynacją, ruchy dziecka są niezgrabne, często przewraca się, szybko się męczy, przewraca napotkane sprzęty, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie
- opóźnienia w rozwoju mowy lub zdolności językowych
- opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych ( mała i duża motoryka)
- problemy z nauką – kłopoty z czytaniem, zapamiętywaniem, pisaniem, ortografią, trudności w przepisywaniu z tablicy, często robi błędy, myli się, zamienia litery i cyfry
- niską samoocenę
- kłopoty z emocjonalnością
- trudności w zachowaniu
- jest zbyt spokojne, bardzo powoli wykonuje codzienne czynności, np. odrabianie lekcji, ubieranie się itp.
- podczas siedzenia ma trudności z utrzymaniem prawidłowej, pionowej pozycji ciała, podpiera rękoma głowę, pokłada się na stole itp.
- często przyjmuje pozycję głową w dół
- ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy
- jest nerwowe, zachowuje się agresywnie
- ma nadpobudliwość psychoruchową (ADHD, ADD)
- ma trudności z naśladowaniem ruchu
- ma trudności ze skupieniem uwagi
- nie lubi zapachów, których inni nie zauważają
- ma zaburzony rozwój schematu, percepcji ciała
- nie ma przyjemności z zabaw ruchowych, na świeżym powietrzu
- ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów – preferuje dania papkowate
- jest wycofane społeczne, dziecko źle się czuje w zatłoczonych miejscach
- niechętnie chodzi boso po trawie, piasku, unika brudzenia rąk
- często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz otaczającej przestrzeni
- lubi wpadać na ludzi, przedmioty, czuje potrzebę mocnych wrażeń, czasami niebezpiecznych
- problemy z wyciszeniem się przed spaniem, odracza moment zaśnięcia, często przebudza się w nocy
- przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością: omija huśtawki, wchodzenie i schodzenie po schodach, często trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi, wchodzi po schodach dostawiając nogi do siebie na każdym stopniu, nie lubi wspinać się na drabinki, zjeżdżalnie, unika huśtania się, karuzeli
- często skarży się na hałasy, które nie przeszkadzają innym np. dźwięk odkurzacza, suszarki, miksera itp.
Zapraszamy dzieci z problemami przetwarzania bodźców sensorycznych.
Pierwszym etapem jest diagnoza u terapeuty SI, potem następuje terapia niwelująca wszelkiego rodzaju nadwrażliwości i podwrażliwości na dotyk, dźwięk, światło.
Diagnoza
Zanim rozpoczniemy terapię SI dziecka trzeba przeprowadzić rzetelną diagnozę. Diagnozę procesów integracji sensorycznej może dokonać tylko certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej. Na jej podstawie opracowany jest indywidualny plan terapii dla dziecka, wskazówki terapeutyczne dla rodziców, które realizują w domu oraz wskazówki dla osób pracujących z dzieckiem. Diagnoza zajmuje zazwyczaj trzy spotkania.
Diagnoza procesów integracji sensorycznej składa się z:
- Wywiadu z rodzicami
- Testów Południowokalifornijskich – oceniają takie funkcje jak: planowanie ruchu, różnicowanie wrażeń dotykowych, praksje oralne, naśladownictwo ruchowe, równowagę, koordynację wzrokowo – ruchową
- Prób z obserwacji klinicznej – oceniają między innymi odruchy, napięcie mięśniowe, pracę oczu, lateralizację, poziom pobudzenia
- Obserwacji swobodnego zachowania dziecka – reakcja dziecka na proponowane zadania z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu
- Kwestionariusza sensomotorycznego dziecka – rodzice wypełniają szczegółowo kwestionariusz dotyczący zachowania dziecka w życiu codziennym, ponieważ to oni są najlepszymi obserwatorami rozwoju swoich dzieci i niekiedy tylko oni mogą dostrzec problemy, które występują w codziennych czynnościach.
Diagnoza procesów integracji sensorycznej powinna być pisemna. Zawiera opis wyników Testów Południowokalifornijskich i Obserwacji Klinicznej, najważniejsze dane z wywiadu z rodzicami, problemy zgłaszane przez rodziców oraz opisane zdiagnozowane zaburzenia dziecka.
Na ostatnim spotkaniu diagnozy przedstawiany jest ramowy program terapii, zalecania – wskazówki dla rodziców do pracy w domu, zalecane konsultacje i badania u lekarzy i specjalistów.
Uwaga – nie wszystkie dzieci podlegają w całości wyżej wymienionej procedurze badania. Każda diagnoza procesów integracji sensorycznej jest inna i bardzo indywidualna. Zależy ona od wieku, rodzaju i nasileń zaburzeń, współpracą z terapeutą i kontaktem z dzieckiem.
Terapia
Terapia Integracji Sensorycznej w SPECER jest prowadzona przez certyfikowanych terapeutów Integracji sensorycznej tylko na podstawie diagnozy. Terapia polega na właściwym dobraniu i dawkowaniu odpowiednich bodźców sensorycznych i jest określana jako „naukowa zabawa”. Przez tą zabawę np. skoki na trampolinie, huśtanie na platformie czy hamaku, jazda na deskorolce u dziecka zachodzi integracja bodźców zmysłowych co usprawnia pracę systemu nerwowego, która poprawia funkcjonowanie dziecka w otoczeniu oraz poprawia uczenie się.
Na zajęciach terapeuta stymuluje zmysły dziecka, pracuje nad motoryką małą i dużą, koordynacją wzrokowo – ruchową oraz percepcją słuchową, dostarcza również bodźców wzrokowych, słuchowych, węchowych i dotykowych. Terapia ma za zadanie wyhamować i ograniczyć bodźce, które powodują nadwrażliwość sensoryczną lub dostarczyć takich bodźców sensorycznych, które powodują podwrażliwość sensoryczną. Praca z dzieckiem trwa od 1do kilku lat i odbywa się w specjalnie przystosowanej i wyposażonej do tego sali.